
Bezoek van Andrea Stam
Vanmiddag was Andrea van EdInova bij ons taalcafé op bezoek. Zij heeft de tijd genomen om aan onze vrijwilligers tips te geven en uitleg over hoe je de Z-routers het beste kunt helpen, met de materialen die zij gebruiken, maar ook met de materialen die je bij ons in de kast kunt vinden. Hieronder een verslag:
Z-Route en Naturalisatie
De nadruk bij de alfabetiseringslessen bij EdInova ligt op spreken (en schrijven). De lessen zijn praktisch, gericht op zelfredzaamheid. Als mensen willen naturaliseren, dus hun paspoort willen krijgen, zullen ze een inburgeringsexamen op A2 niveau moeten halen. Voor veel Z-routers is dat een probleem. Zonder het behaalde examen, kunnen zij dus geen paspoort krijgen en moeten ze elke vijf jaar (er zijn plannen om dat naar drie jaar terug te brengen) verlengen. Zij kunnen dus bijvoorbeeld nooit stemmen.
Examens worden afgenomen bij DUO, in Amsterdam, dus niet bij EdInova. EdInova verzorgt alleen de lessen ter voorbereiding op dit examen. We hebben, ter aanvulling, in onze kast een rode map vol oefen-examens. Ook vind je examens online, bijvoorbeeld op https://www.inburgeren.nl/examen-doen/oefenen.jsp en https://www.adappel.nl/oefenexamens
De Z-route bestaat uit 800 uur Alfabetiserings lessen bij EdInova en 800 uur Participatie lessen bij Thobs en NewBees. Als de 800 uur op zijn, houdt de cursus op, ook als mensen nog niet klaar zijn voor het A2 examen. Mensen kunnen wel doorleren, maar dan wèl op eigen kosten. Als mensen lessen missen zonder duidelijke redenen, tellen die gemiste uren gewoon mee voor de 800 uur. Dat is heel zonde. Als mensen wél een legitieme reden hebben voor het missen van lessen, kunnen die uren uiteraard wel worden ingehaald.
Tips
Als je met Z-routers aan je tafel werkt en je bent bezig met leren schrijven van letters en woorden, is het goed om regelmatig te checken of je taalmaatje in staat is om een teken\ letter aan een klank te koppelen (klank-tekenkoppeling noem je dat). Herhalen is hierbij van groot belang. Wat helpt bij het leren van de letters is om je taalmaatje erbij te laten bewegen. De methode hierachter heet ‘Total Physical Response’ –TPR–
Verder is het van groot belang om te werken om het zelfvertrouwen te vergroten.
- Bedenk bij de start van het taalcafé wat je doel is, geef hierbij de regie aan je taalmaatje(s). Voorbeeld: Aan het einde van de middag kan ik 5 lichaamsdelen benoemen, of een afspraak maken bij de dokter, of mijn eigen adres noteren
- Wat ook een goed idee is om naar buiten te gaan en het heel praktisch te houden. Wil je de termen ‘links’, ‘ rechts’ of rechtdoor behandelen, dan kun je dat het beste in de praktijk voordoen en leren.
- Kom je opdrachten tegen als ‘Wat is hetzelfde?’ of ‘Wat hoort bij elkaar?’ Check dan goed of die termen bekend zijn bij je taalmaatje.
- Als je de letters aanleert, zeg dan niet Kaaa maar k (dat noem je fonetische uitspraak: uitspreken hoe je het zegt en niet hoe je het alfabet op dreunt -Aaa Bee, Cee, Dee, etc-)
- Een van de vrijwilligers oppert dat het fijn zou zijn als vrijwilligers in het schriftje van het taalmaatje schrijven wat er is behandeld, zodat de volgende vrijwilliger dit kan oppikken.
- Je zou kunnen starten met het leren herkennen en schrijven van de cijfers. Dat heb je nodig als het gaat om bijv geld, tellen, postcode, geboortedatum etc.
- Kijk aan het einde van de les de laatste 5 minuten terug – wat heb je gedaan of geleerd? Laat je taalmaatje de regie hierbij nemen. Goed om te benoemen wat zij hebben geleerd –> zelfvertrouwen
EdInova
EdInova gebruikt de methode ‘Praat je mee?’. In deze methode gaat het puur om spreken, niet om schrijven en lezen. Er wordt veel gebruikgemaakt van video’s en online oefeningen. Dat is bij ons wat lastig te realiseren.
Een les van EdInova gaat ongeveer zo:
Elke les begint met ‘Goedemorgen, hoe gaat het? “Goed, en met jou?”
Daarna ‘Welke dag is het vandaag?’ Hieraan kun je ook de dagen van de week, de maanden van het jaar koppelen. En alweer: herhaling is van groot belang.
Ook komt vaak de klank-discriminatie terug (bijvoorbeeld, steek je hand op als ik de b zeg, b, p, d, e, b, etc)
Voor het leren schrijven en lezen wordt bij EdInova gebruikgemaakt van de methode ‘Leer lezen en schrijven’.
In onze eigen kast
Wij hebben in onze kast “Alfaschrift’ (2 verschillende boeken) en ‘Van A tot Z‘ (4 dezelfde boeken) om hiermee te oefenen. Ook kunnen vrijwilligers bij ons de 4 boeken van Nieuwe Start Alfabetisering Alfa 1-4 uit de kast pakken om hiermee te oefenen.
Als de Z-routers al wat verder zijn, kun je de Melkweg boekjes heel goed gebruiken om mee te oefenen. We hebben er 59: de groene zijn het makkelijkst, de roze iets moeilijker en de blauwe zijn het moeilijkst, vaak té moeilijk blijkt…
Tot slot: Er is weinig aandacht voor de digitale vaardigheden. Bezoekers hebben wel een mobiele telefoon, maar weten niet goed hoe ze informatie op internet kunnen opzoeken. Hier zouden we wellicht ook nog meer mee aan de slag kunnen gaan in de toekomst.
Voor de vrijwilligers die vandaag de bijeenkomst gemist hebben, komende donderdag 13 maart is ze er weer, van 13-14 uur.